Juraj Bukša, direktor Odjela nautike ACI d.d. 

Juraj Bukša, direktor Odjela nautike ACI d.d. 

U ACI marinu Rijeka ulažemo tridesetosmogodišnje iskustvo u izgradnji i upravljanju marinama

 Rijeka Boat Show uživa veliku podršku Adriatic Croatian International Cluba, poznatijeg kao ACI koji se tijekom godina svoga postojanja prometnuo u najveći lanac nautičkih marina na Mediteranu. Iskustvo i međunarodne reference presudile su i da u izgradnji Porto Baroša, buduće ACI marine Rijeka , ACI ponese jednu od glavnih uloga. Zbog toga smo razgovarali s direktorom Odjela nautike, dr. sc.  Jurjem Bukšom, koji nam je na jednostavan način približio ovaj kompleksan, ali potentan i razvojan projekt za cijeli Kvarner, Hrvatsku i nautičare diljem svijeta.

Porto Baroš se nakon niza godina napokon počeo spominjati izglednim, konkretni rokovi su na stolu, pozicija je određena odavno, entuzijazam oko ovoga projekta je velik. Što smatrate ključnim u narednoj fazi realizacije kako bi sve išlo planirano?

U svibnju 2021. Vlada Republike Hrvatske donijela je Odluku o dodjeli koncesije na pomorskom dobru u svrhu izgradnje i gospodarskog korištenja luke posebne namjene – luke nautičkog turizma Porto Baroš na dijelu k.o. Stari Grad, Grad Rijeka trgovačkom društvu ACI GITONE d.o.o.

U Odluci Vlade naveden je rok od dvije godine za ishođenje lokacijske dozvole. Nakon toga moguće je potpisivanje ugovora o koncesiji te počinju teći rokovi u kojima moramo odraditi investiciju.

“Drago nam je da su Vlada na čelu s premijerom Andrejem Plenkovićem te resorno ministarstvo i ministar Oleg Butković prepoznali vrijednost naše ponude i prihvatili je te donijeli odluku o izdavanju koncesije tvrtki ACI Gitone. Budući da se radi o projektu od velikog značaja za kvarnersku regiju, za uspješnu realizaciju važna je i konstruktivna suradnja s Gradom Rijekom, Primorsko – goranskom županijom i Lučkom upravom u čiju potporu ne sumnjamo.”, kazao je Bukša

Kako se ACI Hrvatska sa svoje strane priprema za izgradnju Porto Baroša te postoje li neke “uzor marine” u svijetu na koje se oslanja vizija cijelog projekta?

ACI kao najveći lanac marina na Mediteranu i predvodnik nautičkog turizma u Hrvatskoj u ovaj projekt ulaže sve svoje tridesetosmogodišnje iskustvo u izgradnji i upravljanju marinama. U poslovanju buduće ACI marine Rijeka ACI će biti zadužen za nautičke sadržaje (gatovi za smještaj plovila, recepcija, radionica za održavanje i popravke plovila, prostor za servis plovila itd.) Naš partner GITONE Kvarner,  u vlasništvu tvrtke Lürssen koja je jedan od najvećih proizvođača jahti na svijetu,  bit će fokusiran na dovođenje mega jahti na vez i ugostiteljske sadržaje u marini (turističke usluge u kongresnom turizmu, smještajne jedinice za nautičare, restorani, trgovački objekti itd.)

ACI i GITONE Kvarner sinergijom svog iskustva i znanja izgradit će jednu od najatraktivnijih destinacija za nautički turizam na ovom području Mediterana. Izgradnja marine trajno će promijeniti izgled grada, ponuditi mnoštvo sadržaja i unaprijediti kvalitetu života stanovnika riječke regije, a riječku regiju snažno pozicionirati na nautičkoj karti svijeta.

Kako bi projekt izgradnje ACI marine Rijeka bio izveden u skladu s najvišim standardima, surađujemo sa stručnjacima iz raznih područja, bilo da govorimo o nautici i ugostiteljstvu ili urbanizmu, ekonomiji i zaštiti kulturnog dobra.

Na svijetu ne postoji mnogo marina ovih gabarita koje se nalaze u samom centru grada. Jedna od poznatijih svakako je Porto Antico u Genovi. No, pri izgradnji naše marine ne želimo se voditi drugim primjerima, već postaviti nove standarde u regiji, pa i šire.

Većina sadržaja ACI marine Rijeka bit će otvorena za sve građane Rijeke, a paralelno će se otvoriti i mnoga radna mjesta

 O održivosti ovoga zahvata i njegovoj važnosti za budućnost nautičkog segmenta u hrvatskom turizmu suvišno je i govoriti, no ipak nije na odmet ponoviti glavna očekivanja i ciljeve po izgradnji Porto Baroša?

Cilj je da ACI marina Rijeka bude elitna marina s najvišom kategorizacijom od 5 sidara. U marini je predviđeno 260 vezova te otvaranje više od 130 radnih mjesta. Osim nautičkih sadržaja, u marini su predviđeni i trgovački i ugostiteljski prostori, smještajne jedinice za nautičare, wellness/spa, vanjske rekreacijske površine, preljevni bazen na krovu centralne zgrade, šetnica s drvoredom duž Senjskog i Vinodolskog pristaništa te krune zida Sušačkog lukobrana i ravnog krova novih građevina predviđenih za izgradnju na Sušačkom lukobranu i Ružićevom gatu. Bitno je istaknuti da će većina sadržaja biti otvorena za sve građane. Dosad nedostupni prostor Porto Baroša postat će novi centar zbivanja za cijelu riječku regiju.

Geoprometni položaj marine izuzetno je povoljan, od emitivnih tržišta udaljena je svega nekoliko sati vožnje. Vjerujemo da će izgradnja ACI marine Rijeka pomoći u repozicioniranju grada iz tranzitne postaje u kojoj se turisti kratko i usputno zadržavaju u suvremeno urbano turističko središte.

Marina je od velike važnosti, ne samo za nautičare, već i za sve građane grada Rijeke, pa i šire budući da će  trajno promijeniti izgled grada, ponuditi mnoštvo sadržaja i unaprijediti kvalitetu života stanovnika riječke regije.   

Izgradnja ACI marine Rijeka, osim otvaranja novih radnih mjesta, utjecat će posredno na jačanje gospodarstva u cijeloj regiji. Očekivan je porast potražnje kako nautičkih i servisnih usluga, tako i enogastronomske ponude i raznih dodatnih sadržaja.

 Uloga nautičkog turizma u ukupnom turističkom proizvodu Hrvatske također je velika?

Uzmemo li u obzir činjenicu da su prosječni dnevni izdaci nautičara značajno veći u usporedbi s ostalim turistima, a nautička sezona počinje prije i završava kasnije od drugih oblika turizma, nije teško zaključiti koliko je zapravo nautički turizam značajan za ukupan turistički proizvod Hrvatske.

Svaki nautički sajam u zemlji dodatno nas pozicionira na nautičkoj karti svijeta

Postoje li mjesta za napredak nautičke scene u Hrvatskoj?

Ono što značajno utječe na poslovanje ACI marina su koncesijski ugovori temeljem kojih sve ACI-jeve koncesije (osim ACI marine Veljko Barbieri u Slanom i sidrišta) istječu 2030. godine. Ograničenje trajanja koncesija ključni je čimbenik koji najviše utječe na potencijal razvoja tvrtke. Upravo produljenje koncesijskih razdoblja preduvjet je za daljnja ulaganja u raznovrsnost usluga i podizanje njihove kvalitete. U tom kontekstu valja spomenuti da u godišnjem prihodu luka nautičkog turizma najveći udio čine prihodi od vezova što znači da ima prostora, kako za ulaganja, tako i za povećavanje kvalitete, u ostale usluge dostupne u marinama. Upravo smo se tom vizijom vodili prilikom rekonstrukcije ACI marine Rovinj, a to nam je i misao vodilja pri izgradnji ACI marine Rijeka.

Scroll to Top